WIJ AANVAARDEN ECO-CHEQUES EN CADEAUBON DEINZE, OOK DIGITAAL IS MOGELIJK !

NU GEOPEND

CONTACTEER ONS
Shooter banner

ONDERHOUD/HERSTEL


Fietsen

Onderhoudtips voor uw fiets: 
 
Een goed onderhoud begint bij een regelmatige schoonmaakbeurt van volgende onderdelen:

Verlichting – dynamo:
De lichten en reflectoren schoonmaken met een droge doek.  De reflectoren moeten goed rechtop staan om het licht van de naderende voertuigen te kunnen reflecteren.

Met vuile lichten zal het langer duren eer je opgemerkt wordt.  Regelmatig schoonmaken dus!

Werken de lichten niet?  Kijk dan achtereenvolgens de lampen en de verbindingsdraden na en controleer eventueel de contactpunten op roest.

Remmen:

De spanning en de staat van de kabels nakijken.  Eventueel versleten remblokjes vervangen. Remkabels smeren.

De remblokjes moeten bijna tot tegen de velg komen maar mogen nooit de band raken. Ze moeten goed vastzitten in de houders.  Let op dat je bij het schoonmaken van de verchroomde onderdelen de velgen niet behandelt met producten op basis van olie; de remmen verliezen dan hun grip.

Zadel – stuur:

Goed afstellen en nakijken. Zadel en stuur moeten goed vastzitten !  Het stuur moet loodrecht staan op de as van de fiets. ( reden: evenwicht, baan houden).

Wielen – spaken:

Indien nodig de spaken laten aanspannen.  Wielen goed laten afstellen.  De velgen moeten mooi rond zijn, zonder vervormingen.  Laat de wielen ronddraaien om te zien of ze goed uitgebalanceerd zijn.

Banden:

Banden regelmatig oppompen.  Nakijken of ze niet beschadigd zijn (barsten, gaatjes).
Met een goed reliëf op je banden voorkom je slippartijen op een natte ondergrond.  Op een gewone baan ben je best af met harde banden.  Op een andere ondergrond zorgen wat zachtere opgepompte banden voor een betere wegligging. 
Als je fiets spatborden heeft, kijk dan na of ze goed vastzitten en niet tegen de banden slepen.

Ketting:

De spanning nakijken.  Af en toe proper maken met kettingreiniger en smeren.  De kettingspanning is correct wanneer je het midden van de ketting 1 cm op en neer kunt bewegen.  Bij een slappe spanning loopt de ketting van de tandwielen, bij te strakke spanning vermoei je je nodeloos en is er kans op beschadiging.  Met een goed gesmeerde ketting loopt je fiets beter, maar niet overdrijven want smeerolie trekt stof aan .Kies de juiste smeerolie uit het gamma van MORGAN BLUE.

Trapas – pedalen:

Nakijken of er geen speling op zit.

Versnellingen:

De versnellingskabels en derailleurs smeren.  Als de versnellingen goed afgesteld zijn kan je beter schakelen.

Wij bieden u de volgende onderhoudsproducten aan :

Het beste product wat wij hebben om uw fiets te reinigen is de  Bike-wash . Dit is een perfect afwasmiddel met een waxbescherming. Naast dit product hebben we de ontvetter voor de ketting  . Dit is een krachtige actieve reiniger en ontvetter voor het reinigen van ketting en versnellingsapparaat.  

De Protector is een ideaal product ter bescherming voor kleding en schoenen. Dit is een waterafstotende spray op basis van fluor . De behandelde oppervlakken worden waterdicht en vuilafstotend, maar laten nog steeds adem en transpiratie toe.  Deze spray is kleur- en reukloos.  Ook geschikt voor het waterdicht maken van textiel, nylon, regenkledij, tenten,…

De producten van MORGAN BLUE  zijn zeker aan te raden voor het onderhoud en bescherming van uw fiets.

Bekijk de website http://www.morganblue.net

Al deze producten worden gebruikt door verschillende professionele wielerploegen.  Dus zeker het beste product voor uw fiets ! 

Scooter

Onderhoustips voor uw bromfiets of scooter: 

Het goed onderhouden van een brommer of scooter heeft enkele grote voordelen:

  • het voorkomt slijtage en pech
  • verlengt de levensduur
  • verhoogt de inruilwaarde
  • de veiligheid neemt toe
  • het brandstofverbruik daalt
  • de prestaties zijn steeds optimaal

Het gaat hierbij om een eenvoudig onderhoud waarvoor geen speciale vakkennis of speciaal gereedschap nodig is , het meeste “werk” is het goed kijken naar de verschillende onderdelen om te zien of er niets bijzonders mee aan de hand is . Ook het geven van wat olie hier of daar en het controleren van allerlei spelingen hoort erbij.
Indien je iets opspoort wat je niet normaal vind, is het beter dat je het onderhoud of reparatie laat uitvoeren door je dealer  .
Er zijn dingen die er heel precies op aankomen, zoals het afstellen van het ontstekingstijdstip.

Wat ook heel belangrijk is wanneer je een nieuwe brommer of een nieuw onderdeel op je brommer hebt , is het “ inrijden “  . Dat betekent dat je een poosje voorzichtig met je brommer moet omgaan  . Nieuwe onderdelen zijn nog niet erg glad, al zien ze er wel zo uit, en er wordt dus veel warmte ontwikkeld bij het over elkaar glijden. Dit geldt ook voor de remmen, banden, cilinder, zuiger  . Dus is het verstandig rustig te remmen totdat de remvoering goed draagt ( overal tegen de trommel komt of de schijf ) bij het remmen.  Dat kost tijd en geduld, maar de levensduur zal erdoor verlengd worden.  Ook de banden moeten tijd krijgen om ruw  te worden zodat ze goed grip hebben op het wegdek.

Wat het onderhoud betreft, kan je het onderhoudschema in het instructieboekje bekijken wanneer bepaalde werkzaamheden moeten worden uitgevoerd .  Dat kan zijn om de zoveel kilometers (als je veel afstanden doet) of dit kan zijn om de zoveel tijd (wanneer je niet te dikwijls met de brommer rijdt) .
Elke brommer heeft zijn eigen specifieke onderhoudspuntjes, dingen waarop speciaal gelet moet worden.

Maak op tijd een afspraak om het onderhoud te laten uitvoeren op de voertuig . Wij kleven steeds een onderhoud sticker zo kan je perfect weten wanneer je volgende onderhoud nodig is . 

 

Maintenance